אתונה

אקרופוליס – מידע חובה למטייל על אתר ההיסטוריה המיוחד באתונה

האקרופוליס ביוון (Acropolis) , אחד מאתרי ההיסטוריה הידועים בעולם, מהווה גם היום, אלפי שנים לאחר הקמתו, את אחד המקומות המרשימים שתבקרו בהם.

האקרופוליס הוא למעשה גבעה אותה אפשר לראות מכל מקום באתונה, בו נמצאים מקדש הפרתנון המפורסם, הארכתיאון, המקדש של אתנה, ואתרים נוספים.

לחובבי היסטוריה ואמנות כדאי להקדיש למקום זמן, חובב ארכיטקטורה יוכל לעמוד שעה ליד אחד מהעמודים המעוצבים של המקדש ולחקור את עיטוריו, אך המקום יעניין כמעט כל אחד, וראייה לכך הן כמויות התיירים הגדולות שתפגשו אם תגיעו הנה בעונות התיירות.

היסטוריה

פירוש השם: “העיר העליונה”. המסורת יודעת לספר לנו את תולדות העיר לפרטיהם. ראשיתה במאבק בין האלים פוסיידון ואתנה. אתנה ניצחה, והעיר הפכה להיות למרכז פולחנה, ונקראה על שמה. הפרסים הרסו את העיר במאה החמישית לפני הספירה, אבל פריקלס, מנהיגה המהולל של אתונה, הקים את האקרופוליס מחדש, כשהמתכנן היה פידאס, הפסל הידוע.

האקרופוליס נבנתה לאורך ציר אחד, תוך שמירה על יחס קבוע בין האורך, הרוחב והגובה של המבנים ושל העמודים. מיטב אמני יוון התגייסו למשימת עיטור המבנים.

במאה השישית לספירה הפך יוסיטיניאנוס, הקיסר הביזנטי את האקרופוליס לכנסייה נוצרית, ואחריו שימש המקום למטרות שונות, כולל מסגד בזמן הכיבוש הטורקי. במאה ה-19, לאחר שיוון השיגה עצמאות, התחילו בשחזור ובשיקום, שנמשך עד ימינו.

אקרופוליס אתונה – סיור מודרך במקום

נכנסים לאתר דרך שער בלה, ואל המבואה המפוארת. משם עוברים את מקדש אתנה ניקה (אתנה המנצחת) הצופה אל הים וסגור במרפסת.

משם על פי המסורת השליך עצמו אגאוס מלך אתונה לים, כשראה את ספינת בנו תזאוס מתקרבת מרחוק ומפרשיה שחורים.

הוא חשב שבנו נהרג והליך עצמו לים. על שמו נקרא הים – הים האגאי.

בפסגת גבעת האקרופוליס ניצב הפרתנון (Parthenon) – מקדש האלה הבתולה, הבנוי בצורה מתמטית מושלמת תוך שמירה על יחס קבוע בין האורך הרוחב, הגובה, קוטר העמודים והמרחק ביניהם.

המקדש בנוי כך שייצור אשלייה אופטית, כדי שהמתבונן בו מרחוק יראה עמודים ישרים בעוד שלמעשה הם קמורים.

מול הפרתנון ניצה הארכתיון (Erechteion).

חלקו המפורסם של המקדש הוא המרפסת שאת גגה תומכים שישה פסלי נערות, הקראטידות. הנערות ששימשו מודלים לפסל באו מהכפר קריאי.

מוזיאון האקרופוליס

הכניסה לאקרופוליס אפשרית מכיוון הפלאקה או מכיכר סינדאגמה.

צריך להקדיש לסיור כמה שעות טובות. אם יש לכם כוח, היכנסו גם למוזיאון האקרופוליס האוצר בתוכו את ממצאי האקרופוליס.

המקום הוא מקום רב השראה לכל מי שהקלאסיקה יקרה ללבו.

תיאטרון דיוניסוס

במורד הדרומי של האקרופוליס תמצאו את תיאטרון דיוניסוס, שבו הציגו מחזאים מפורסמים כגון סופוקלס, אוריפדס, אייסכילוס ואריסטופנס את מחזותיהם.

התיאטרון הכיל 17 אלף צופים. מעבר לכביש ניצבת מצבת פילופאפוס (Filopapos) שנבנתה במאה השנייה לספירה לכבוד המלך אנטיוכוס אפיפנס הרביעי.

מהמצבה הולכים בשביל אל מצפה הכוכבים וגבעת הפניקס (Pnix) – ‘המקום שבו מצטופפים אנשים’, והמקום שבו התכנסה אספת העם האתונאית, מולדת הדמוקרטיה.

בשנת 132 לספירה בנה הקיסר הרומי אדריאנוס, ידיד אתונה, קשת גדולה לציון גבול העיר העתיקה ותחילת העיר הרומית החדשה. זוהי קשת אדריאנוס.

אדריאנוס השלים לבנות גם את מקדש זאוס האולימפי (אולימפיון) שממול.

שעות פתיחה
בקיץ: ב’ – שבת 07:30 – 19:00, א’ 10:00 – 16:00, בחורף 09:00 – 15:30.
מחירי כניסה
12 יורו (כרטיס כניסה לאתרים: אקרופוליס, האגורה העתיקה, תיאטרון דיוניסוס, האגורה הרומית, קריימקוס, מקדש זאוס האולימפי, ספריית אדריאנוס)
סרטון נהדר מרחפן שמראת את עוצמתו של המקום

מקור צילום של תמונה ראשית  – Jebulon, ווקימדיה.
5/5 - 5 {הצבעות}

כתבות אחרונות

כדי לראות גם
Close
Back to top button