צפון צרפת

בלפור – מידע למטייל בעיר הצרפתית, אטרקציות והיסטוריה שווה להכיר!

בלפור צרפת – ב-Franche-Comte בצפון צרפת, באשור אלזס. לה עבר היסטורי עשיר מאז תקופת המלחמה הצרפתית-פרוסית בשנת 1870, כשהעיר היתה תחת מצור במשך 108 ימים.

המצור מונצח בצורת פסל אבן ענקי, “האריה מבלפורת” שנבנה על ידי ברטולדי, יוצרו של פסל החירות. האריה רובץ על צלע המצודה הענקית השמקיפה על העיר. מצודה זו וכל שרשרת הביצורים של העיר הורחבו ופותחו על ידי האדריכל הצבאי וובאן עבור לואי הארבעה עשר.

מקורות מים מינרלים נמצאים ב Contrexeville וב-Vittel העיירות הללו היו אהודות כבר על ידי הרומים ועד היום הן הכי פופולריות בצרפת. אפשר לשכור סירות לשייט בתעלות במספר מקומות.

בתקופת הקיץ יוצאים טיולי שיט מאורגנים מדי יום וישנם גם מלונות שמארגנים טיולים כאלה מטעמם. עוד אופציה לראות את הנוף של כל האזור היא בטיסת הליקופטר או בטיול בכדור פורח.

מספר רכבות קיטור עושות מסלולים קבועים באזור, כמו למשל ב-Andolsheim בה עושה הרכבת טיול לאורך תעלת אלזס, Canal d`Alsace, בין Cernay ו-Soultz.

בלפור היא מרכז סחר של יין, תבואה. התעשיות שלה כוללות כימיקלים, הנדסה, פלסטיק וטקסטיל.

בכיכר המרכזית אנדרטה מרשימה בעלת שלוש חזיתות, והיא מנציחה שלוש מלחמות נגד הפרוסים והגרמנים שבלפור עמדה במרכזן. בכיכר הסמוכה אנדרטה המנציחה את מגיני בלפור.

דרך היין של בלפור

נתיב מפורסם העובר בחבל הוא דרך היין Route de Vin הנמצאת בין הרייןובין רכס הרים נמוך שנקרא ה-.Vosges האזור השליו מכוסה בפרדסים, בוסתנים וכרמים וביניהם הערים המקסימות והעיירות הקטנות, שצריחי מגדלי הכנסיות שלהן נראים מרחוק.

ליין האלזסי יש היסטוריה ארוכה – הענבים שבאזור ניטעו עוד לפני הגעת הרומים ועל כן מדובר ביין משובח וישן.

היין המקומי הוא יין לבן יבש והוא הולך מצוין עם המטבח המקומי. גם בירה חביבה על תושבי המקום והיא מיוצרת בשני החבלים הללו. אחת מההתמחויות הידועות של החבל היא המאכל truite bleue .

הבישול המקומי הוא חריף למדי, ולא דומה לשאר החבלים בצרפת. גבינה מקומית עם טעם חזק היא Munster המוגשת בדרך כלל עם זרעי קימל. הטארטים המקומיים נעשים עם הפירות המצוינים של האזור.

מאותם פירות מכינים גם את המשקה הידוע- eau de vie ליקר אלכוהולי לבן חזק שמוגש כקינוח אחרי ארוחה כבדה.

חבל לוריין מפורסם גם בזכות ה”קיש לוריין” שלו, שמוגש כאן במתכונת הקלאסית: שמנת, ביצים ובייקון. בעיר ננסי אפשר למצוא את נקניקיית ה-boudin למרות שהיא נפוצה גם בחלקים האחרים של צרפת.

היסטוריה

בלפור יושבת על Savoureuse, על תוואי טבעי בעל חשיבות אסטרטגית בין הריין והרון – מעבר בלפור (או שער Porte de Bourgogne).

מיקומה האסטרטגי של בלפור, במעבר הטבעי בין ווז’ ויורה על מסלול המקשר את הריין ואת רון, משך אליה התנחלות אנושית והפך אותה למטרה צבאית.

האתר של בלפור היה מיושב בתקופה הרומית ולאחר מכן נזכרת במאה ה-13. כשהיתה תחת שלטון האוסטרים, הועברה בלפור לצרפת על ידי הסכם וסטפליה (1648), שסיים את מלחמת שלושים השנים. הביצורים של העיר הורחבו ופותחו על ידי האדריכל הצבאי וובאן עבור לואי הארבעה עשר.

עד 1871, בלפור היה חלק מאזור אלזס. במלחמת פרוסיה צרפת היה מצור על בלפור, בין 3 בנובמבר 1870 ו-18בפברואר 1871.

חיל המצב הורה להיכנע 21 ימים אחרי שביתת הנשק בין צרפת ופרוסיה. אלזס חולקה בין פרוסיה לצרפת. המצור מונצח על ידי פסל ענק, האריה של בלפור, על ידי פרדריק אוגוסט ברתולדי.

העיירה הופגזה על ידי הגרמנים במלחמת העולם הראשונה ונכבשה במלחמת העולם השנייה. בנובמבר 1944 הקומנדו הצרפתי עשה התקפה לילית מוצלחת. בלפור שוחררה ב -22 בנובמבר.

בלפור היא מרכז סחר של יין, תבואה. התעשיות שלה כוללות כימיקלים, הנדסה, פלסטיק וטקסטיל.

פרדריק אוגוסט ברתולדי

(בצרפתית: Frederic Auguste Bartholdi‏; 2 באוגוסט 1834 – 4 באוקטובר 1904) פסל. נולד בקולמר אשר בצרפת. למד בקולמר ואחר כך בפריז אדריכלות וציור. הוא הפך לאחד הפסלים הגדולים והמפורסמים ביותר באירופה ובאמריקה הצפונית במאה ה-19.
היצירה המפורסמת ביותר שלו היא פסל החירות בארצות הברית אשר ניתרם על ידי ממשלת צרפת ב-1886 כאות ידידות בין שתי הממשלות. יש אומרים שהפנים בפסל החירות עוצבו לפי פניה של אימו של ברתולדי.

דרגו את הפוסט post

כתבות אחרונות

Back to top button