חצי האי יוקטן

חצי האי יוקטן – היסטוריה

בהיסטוריה של תרבות בני המאיה לא הכל ברור עדיין, פרחת התרבות הייתה ככל הנראה בתקופה שבין 150 לספירה ועד 1250 לספירה, מה שידוע על ערי המדינה של חברה זו הוא אוסף של עובדות מדהימות.

בני המאיה המציאו את השפה הכתובה המתוחכמת ביותר שנראתה ביבשת אמריקה כולה.

בנוסף, הייתה להם הבנה מודרנית לחלוטין של הכוכבים ושל כדור הארץ, החברה בה חיו הייתה מורכבת ומרובדת, עם אמנות מתוחכמת ומתמטיקה כל כך מתקדמת שאף נחשבת כיום לתרבות הראשונה שהמציאה את האפס.

הבאים לחצי האי חוצים את נהר אוסומאסינטה (Rio Usumacinta) לתוך יוקטן (Yucatan), נכנסים לממלכת המאיה.

צאצאי המאיה ויורשיהם החיים כיום באותם המקומות שבהם התגוררו אבותיהם לפני 1,000 שנה.

בחצי האי יוקטן יש מגוון מופלא של אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, לצד ערים קולוניאליות, אתרי נופש לאורך החוף וחופים שקטים המאוכלסים בעיקר בציפורים טרופיות, אתרים מרשימים של בני המאיה משתרעים ליד מרידה (Merida), באושמאל (Uxmal) ובצ’יצ’ן איצה (Chichen Itza)

מדינת החוף קואינטאנה רואו (Quintana Roo), עם האיים וחופי החול הלבן שבה, מושכת אליה תיירים חובבי שמש. קו החוף המשתרע בין קנקון בצפון לבין טולום (Tulum) בדרום, וידוע כ – Mayan Riviera, התפתח בקצב איטי יותר.

בנסיעה דרומה מנמל התעופה על הכביש הראשי הנמשך לאורכו של חצי האי,  הפארק האקולוגי האחרון שנפתח. שמורת הביוספירה Sian Ka’an, שהיא 5,000 קמ”ר של ג’ונגל טרופי, ביצות ועצי מנגרובים המרכיבים את אחד מאזורי השימור החשובים ביותר של מקסיקו.

אם מחליטים לסטות מהכביש הראשי ולנסוע לאורך כבישים משובשים לכיוון הים, קסמיו של החוף ניכרים מיד. מפרצים מבודדים שביניהם חוצצים עצי מנגרובים צפופים הגורמים לכל סטייה מהכביש הראשי להפוך למסע של גילוי.

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של חצי האי יוקטן הוא הרשת העצומה של נהרות תת – קרקעיים ושל מערות גדולות שעוברים דרך סלע אדמה העשוי מאבן גיר.

פני השטח מנוקבים פה ושם על ידי סנוטה ( cenotes) – שקעים של מים מתוקים שנוצרו במקום שבו התמוטט הגג של נהר תת – קרקעי.

צלילה עם שנורקל באחד מהשקעים אלה היא חוויה מעניינת, ה – Gran Cenote, המוסתר בין עצים וליאנה (צמח מטפס). לכן לא רואים ביוקטן נחלים, ביוקטן יבש במשך 9 חודשים אך גם החודשים שיורדים גשמים חזקים תוך זמן קצר המים נעלמים.

המרשים ביותר שהמים זורמים מתחת לפני הקרקע בעומק של 5-15 מטר, מדי פעם ישנן מערות או ליתר דיוק פתחים בקרקע הנקראים:

סנוטה ( cenotes) דרכם ניתן להיכנס ולרדת לנחלים תת קרקעיים הזורמים בתוך מערות נטיפים, תופעה מאוד מעניינת עד היום מופו 550 ק”מ של מערות תת קרקעיות,

חלק מהמערות הן מערות נטיפים דבר המציין שהמערות נוצרו הרבה זמן לפני שהמים חדרו אליהן, זמן מספיק ליצירת הנטיפים, בחלק מהמערות העמוקות ישנה שכבת מים מלוחים הכבדים ממים מתוקים ושכבת מי הים נמצאת מתחת לנחלי המים המתוקים, ע”פ מחקר נהרות המים המתוקים התת קרקעיים מגיעים בסופו של דבר לים. הג’ונגל באזור עם צמחייה יחסית נמוכה 7-8 מטר.

כיום אותם פתחי מערות הפכו לאתר תיירות, בדרך כלל יש שילוט הכוונה בכביש הראשי, נוסעים על דרך עפר גרועה עד לאזור הפתחים, שם מקבלים ציוד צלילה ופנסים, בחלק מהמקומות סידרו תאורה, לאחר התארגנות יוצאים לביקור במערות, צוללים בינות לעמודי נטיפים בתוך מערה תת קרקעיים, מרשים מאוד.

העלות כ 20-30- $ לאדם, מרשים ויקר. מצפון לטולום, נחשפה מערה כזו יש בה נטיפים וזקיפים נהדרים ומים צלולים כקריסטל בגוונים עזים של טורקיז.

Back to top button