ברלין

רחוב גרוסה המבורגר ברלין

רחוב גרוסה המבורגר

רחוב גרוסה המבורגר (Grosse Hamburger Strasse) היה אחד הרחובות הראשיים ברובע ביהודי שלפני עליית הנאצים לשלטון. בתחילת הרחוב, על שטח בית האבות, הוקמה אנדרטה עם מגן דוד, שהוקמה לזכר 55,000 מיהודי ברלין שרוכזו שם ונשלחו למחנות ההשמדה.

בית האבות הופצץ במלחמת העולם השניה. בהמשך, פסלו של וויל לאמרט משנת 1985, המורכב מקבוצת דמויות אחוזות אימה, המנציחה את הנרדפים. מאחורי הפסל, בהמשך, מצבתו של משה מנדלסון, שהיא שחזור מצבתו המקורית שנהרסה בשנת 1943, ומהווה את השריד האחרון לבית הקברות היהודי העתיק בברלין שהחל לפעול בשנת 1672, ונהרס על ידי הגסטפו.

בבית מספר 27 פועל בית ספר יהודי, שנבנה בראשונה ביוזמתו של משה מנדלסון בשנת 1778, והיה בית הספר היהודי הראשון בעולם שנלמדו בו מקצועות כלליים ולימודי דת במקביל. הבניין חודש בשנת 1906, ושב לפעול כבית ספר יהודי בשנת 1993.

ממול בית הספר נמצא “הבית החסר”, הבית שספג הפצצה במלחמת העולם השניה ונהרס עד היסוד, כל יושביו נהרגו. על קירותיהם של שני מבנים, הסמוכים לבית החסר, נתלו שלטים המכילים את שמות ראשי המשפחות, מקצועותיהם והשנים בהם התגוררו בבית (המבנים עם החזיתות הצהובות).

בהמשך הרחוב, כנסיית סופי שנבנתה במאה ה-18 בסגנון בארוקי.

 

 

מקור צילום תמונת הרחוב –  Palickap

דרגו את הפוסט post

כתבות אחרונות

כדי לראות גם
Close
Back to top button