פריז

נוטרדאם

נוטר דאם דה פריס-  ( נוטרדאם פריז )-  (גבירתנו, או המדונה של פריס, מתייחס למריה), הקתדרלה המפורסמת של פריס, בת שני המגדלים, מוזכרת מאות פעמים ביצירות אמנות וספרות מרחבי אירופה והעולם, שהמפורסמת שביניהן היא יצירת המופת של ויקטור הוגו, “הגיבן מנוטר דאם”, ומהווה מוקד תיירות ראשי של פריס. בכנסיה נערכו מיסות מפורסמות במהלך ההיסטוריה.

מעבר למוקד העניין הדתי והתרבותי, הקתדרלה מהווה דוגמה קלאסית לארכיטקטורה גותית, וסביר שתראו בעת ביקורכם עשרות חובבי ציור וצילום, מנסים להנציחה מזויות שונות ומשונות.

היסטוריה של נוטרדאם פריז

על מקומה במרכז האי לה סיטה נבנו במהלך ההיסטוריה מבנים שונים, החל במקדש רומי ליופיטר, עבור דרך כנסיה נוצרית ראשונה במאה הרביעית לספירה, כשאליה נוספה כנסיה נוספת המוקדשת לגבירתנו של פריס – נוטר דאם.

הכנסיות ידעו ימים קשים של הרס, עד שההגמון דה סולי החליט במאה ה-12 להקים במקום קתדרלה חדשה.

הבניה נמשכה כמאתיים שנה, ולכן הסגנון מעורב רומנסקי-גותי.

במאה ה-19 עברה שיפוצים נרחבים בעקבות נזקים שהביאו עליה המהפכות התכופות של פריס. שיפוצים אלה נתנו לקתדרלה את החזות הבומבסטית משהו של ימינו.

סיור בקתדרלת נוטרדאם

כדאי להביט אל פסלי המרזבים הבולטים מגג הכנסיה – הגרגוילים (Gargouilles), נראות שם דמויות של שדים, שרק לאחד מהם יש פני אדם (לפי האגדה, עיצב אותו הארכיטקט לפי ראשו של הבישופ, אשר איתו היו לו צרות ובעיות אינספור).

התור ארוך, אך שווה את ההמתנה.

מול שלוש דלתות הכניסה בחזית המערבית נמצאת גלריית המלכים (Galerie des Rois) שבה מוצגים 28 פסלים המייצגים את מלכי יהודה.

במהלך המהפכה הצרפתית יצא על הפסלים קצפם של המהפכנים שסברו כי אלה מלכי צרפת – וניתצו אותם.

הפסלים שופצו במאה ה-19. חלון הרוזטה המרכזי שבחזית מייצג את הגאולה לאחר החטא. את האגפים מאירים עוד שני חלונות רוזטה גדולים.

לאחר שהזנתם עיניכם ביופיה החיצוני והפנימי של הקתדרלה, עומד בפניכם האתגר האמיתי: לטפס 255 מדרגות אל המגדל הצפוני, ולראות את פריס נפרשת לעיניכם.

אל תנסו לדלג בין הצריחים והפעמון כמו קוואזימודו, הגיבן מנוטר דאם, אלא רצוי יותר שתתרכזו במבט מקרוב אל הגרגוילים המדהימים.

לאחר שתנוחו קצת עברו אל המגדל הדרומי שאליו מובילות 122 מדרגות, ושם תוכלו לראות את הפעמון היחיד, שמשקלו 13 טון, שנותר לאחר שהמהפכנים במאה ה-19 התיכו את כל היתר כדי ליצור מהם תותחים.

עוד מאמץ קטן של 124 מדרגות נוספות ואתם בראש המגדל הדרומי.

הרחבה שלפני הכנסיה מרשימה בגודלה ובהדרה. את הרחבה גילח הברון אוסמן כששיפץ את פריס במאה ה-19.

היא מוקפת ספסלי אבן לנוחיותכם, וליד הכנסיה רוכב על סוסו הקיסר קרל הגדול, אבי אירופה ואחד מגדולי שליטיה במאה ה-9.

מיסות בכנסיית נוטר דאם פריז

לאורך ההיסטוריה נערכו בקתדרלה נוטר דאם כמה מיסות שציינו גם אירועים היסטוריים חשובים:
במאה ה-13 נערכה המיסה של לואי ה-9, שהביא את כתר הקוצים ואת שרידי הצלב הקדוש, וצעד איתם יחף מנוטר דאם אל מקום משכנם המיועד – כנסיית לה שאפל.

במאה ה-15 נערך בה טקס ההכתרה של הנרי השישי מלך אנגליה למלך צרפת, לאחר נצחונותיו המזהירים במלחמת מאה השנים, ולמרבה השפלתם של הצרפתים.

במאה ה-16 קיבל בה אנרי הרביעי, המלך מנווארה, שהיה פרוטסטנטי מלידה, את הקתוליות מטעמים פוליטיים, כדי להיות מלך צרפת, ואמר בציניות את אימרתו המפורסמת: פריס שווה מיסה.

במאה ה-19 הכתיר בה נפוליאון את עצמו לקיסר צרפת.

נכון שהאפיפיור בא במיוחד מרומא כדי להכתירו, אבל נפוליאון השפיל אותו והראה לו מי השליט האמיתי, בתופסו את הכתר מידיו של האפיפיור ובהכתירו את עצמו.

ב-1944 ערך כאן הגנרל דה גול מיסה מיוחדת לשחרור פריס מעול הנאצים.

ב-1970 נערכה בה תפילת אשכבה לאחר מותו של דה גול.

ב-1996 – תפילת אשכבה לפרנסואה מיטראן.

שעות פתיחה של Notre Dame
ב’ – ו’ 08:00 – 18:45, שבת 08:00 – 12:30, 14:00 – 19:00, א’ 14:00 – 19:00.

 

 

מקור צילום – וויקמדיה.

5/5 - 6 {הצבעות}

כתבות אחרונות

כדי לראות גם
Close
Back to top button