ברלין

בית הקברות היהודי וייסנזה

בית הקברות היהודי וייסנזה למטייל

בית הקברות היהודי וייסנזה (Judischer Friedhof Weissensee) – עם למעלה מ-115,000 קברים, וייסנזי במזרח ברלין הוא בית הקברות היהודי הגדול ביותר באירופה. בית הקברות נבנה ב-1880, כששאר בתי הקברות של הקהילה היהודית המפוארת של ברלין התמלאו לחלוטין. בית הקברות מחולק ל-120 חלקות, רובן נמצאות כיום תחת מעטה צמחיה ועצים גבוהים.

בין המפורסמים הקבורים בווייסנזי נמנים ברת’ולד קמפינסקי (סוחר ומייסד רשת המלונות קמפינסקי) וליאו בק (רב רפורמי). אחת החלקות מוקדשת לקבריהם של עשרות חללים יהודיים אשר לחמו במלחמת העולם הראשונה למען גרמניה, ומצאו מותם במלחמה.

מה עושים במקום ?

כדאי ומומלץ לבקר בבית העלמין בשל שלושה טעמים: הביקור יכול להוות סיכום ראוי לסיור העוקב אחר יהדות ברלין וגדולתה; במהלך הביקור נחשפים למצבות ובקרי ענק של אחוזות משפחתיות, לעתים בגודל של בניין רב קומות.

אחוזות הקבורה מעידות על עושרה הרב של יהדות ברלין, ערב מלחמת העולם השניה, והשפעתה על חיי התרבות והכלכלה; בית העלמין טובל בצמחיה עבותה, עצי יער מיתמרים לגובה רב, קיסוסית ושאר מטפים מלפפים את העצים כמו גם את המצבות. רבבות עלי שלכת מכסים חלקית את הקברים. התפאורה יוצרת אווירה ייחודית וקדושה ומעלה הרהורים נוקבים בכל הקשור ליהודי העולם, יהודי ברלין, ו…כמה טוב שיש לנו בית לחזור אליו, בארץ ישראל.

ניתן לפנות למשרד בית העלמין (המנהל במקום דובר עברית), לבקש פרטים על מצבות וקברים אותם מחפשים ולקבל את מפת חלקות הקברים. נהוג להשאיר בתום הביקור מטבע, כצדקה וכתרומה.

שעות פתיחה
א’ – ה’ 10:00 – 17:00, ו’ 08:00 – 15:00. סגור בחגים יהודיים. יש סיורים מודרכים.
בית הקברות היהודי וייסנזה – כתובת
Herbert-Baum Strasse 45, Weissensee
דרך הגעה
טראם: 2 ו-23, מומלץ לבקר בשעות הבוקר, צהריים.

 

צילום המקום, מהצלם: SpreeTom דרך אתר ווקימדיה.

4.7/5 - 86 {הצבעות}

כתבות אחרונות

כדי לראות גם
Close
Back to top button