ארמניה

רחוב אבוביאן – תיירות והיסטוריה של השואה הארמנית

רחוב חצ’טור אבוביאן(KhachaturAbovian)

נקרא כך ע”ש הסופר הלאומי והחשוב בארמניה. ארבוני (Erebuni) – מצודת ארבוני נמצאת בתל חפור בדרום ירוואן.

לתל זה מייחסים את מקום הולדתה של ירוואן.ארבוני שימשה כבירה במשך למעלה מ- 300 שנים, עם החפירות בתל נמצאו שרידי חומות, מבנים, צינורות חרס להובלת מים, ואפילו כתובות בכתב אוררטו, הדומה לכתב היתדות.

בעת התרחבות האימפריה האשורית הוחרבה העיר, על חורבותיה קמה ירוואן. אריסה (Arisa) – אנדרטה להנצחת השואה הארמנית והמאבק הארמני בתורכים במהלך מלחמת העולם הראשונה.

המאבק הארמני באותה תקופה

אנדרטה זו מבליטה את סיפור המאבק הארמני, כפי שבאו לידי ביטוי באירועי מוסא דאג.במהלך מלחמת העולם הראשונה, ואף מספר שנים לאחריה, נעשה נסיון תורכי לטיהור אתני, שכוון בעיקר כלפי המיעוט הנוצרי-ארמני, במהלך תקופה זו הוגלו ונרצחו מאות אלפי ארמנים, ואולי אף יותר מכך, בשיירות מוות, מחנות מוות ודרכים נוספות. הערכות מחמירות מדברות על כ- 1.5 מיליון ארמנים שנרצחו על ידי התורכים, לצד מאות אלפי נוצריםאשורים ונוצריםיוונים.

באיזור רכס הרי משה (מוסא דאגMusa Dagh – ) ומוסא לר (Musa Ler) הנמצאים בקרבת אנטיוכיה של ימינו, התרכזו כ- 5000 ארמנים, שהתבצרו באוזר ההררי.

כ- 4000 מתוכם חולצו לבסוף על ידי ספינות הצי הבריטי והצרפתי.סיפורם של הנחלצים, שימש השראה לספרו הנפלא של פרנץ ורפל – ארבעים הימים של מוסא דאג (The Forty Days of Musa Dagh).. טקסי זיכרון נערכים בקרבת האנדרטה בסוף השבוע
(שבת וראשון) האחרון של חודש ספטמבר.

הנצחת השואה הארמנית

יגרן (Yegeren) הוא אתר ההנצחה הרשמי לזכר השואה ארמנית במהלך שלושים השנים שבין סוף המאה ה- 19 ועד שנות ה- 20 של המאה ה- 20.במהלך תקופה זו נעשו שני גלי השמדה עיקריים, הראשון שבהם התחולל בין השנים 1894 – 1896, בו מצאו את מותם כ- 200,000 ארמנים.

השני התחולל בין השנים 1915 – 1923 ובו, על פי הערכות מחמירות של נציגויות זרות באיזור, הוגלו ונרצחו כ- 1.5 מיליון ארמנים.טקס ההנצחה הרשמי חל מדי שנה בתאריך 24 באפריל, תאריך המציין את תחילתו של מסע ההגלייה וההשמדה במהלך מלחמת העולם הראשונה.בית האופרה והבלט – מבנה ענק ויפה המהווה מוקד תרבותי חשוב.

בית זה מאכלס בצדו האחד את בית האופרה הלאומי ומרכז הבלט הלאומי של ארמניה ובצדו השני הוא מעניק בית לתזמורת הפילהרמונית של ירוואן. בסביבת בית האופרה והבלט פזורים פסלים של החשובים שבאנשי התרבות הארמנית.מתנדראן (Matendaran) בית אוצר הספרים העתיקים וכתבי היד של ארמניה המציג פן נוסף של תרבות ההשכלה הארמנית.במקום ניתן לראות מגוון רחב של כתבי יד ארמניים לצד מספר כתבים בשפות שונות.הכניסה בתשלום

דרגו את הפוסט post
Back to top button