לובליאנה

המוזיאון הלאומי לובליאנה

Narodni Muzej – המוזיאון הלאומי של לובליאנה נבנה בשנת 1821 בתכנונו של ויליאם טראו, בסגנון ניאו-רנסנס, לכבודו של פרנץ יוזף, קיסר אוסטרו-הונגריה. בשנת 1885 החל לשמש בתור המוזיאון הלאומי.

במבנה שתי קומות. הקומה הראשונה מוקדשת כולה לממצאים ארכיאולוגיים רומיים בעיקר.

ממצא מרשים הוא שלד שלם של אישה מהמאה ה-10, שנמצא בטירת בלד, כולל שרידי בגדים וחפצים. בקומה הראשונה ממוקמת גם ספריית המוזיאון. בין שתי הקומות מחבר גרם מעלות מרשים ביותר מעוטר בפסלים ובכיפה מפוארת.

בקומה השניה שני אגפים. האגף הימני מוקדש לטבע ולהיסטוריה של הטבע. הוא מכיל תצוגות מרהיבות של צדפים ומאובנים. מסדרון ארוך מוקדש למינרלים ולמחצבים של סלובניה (מלכיט, וולפרם, אמטיסט, אזוריט – ועוד מיני מחצבים מעניינים).

אגף בעלי החיים מציג פוחלצים רבים של יונקים, בעלי כנף, פרפרים וזוחלים שונים בסביבתם הטבעית בתצוגות מרהיבות. יש גם חדרים שבהם ניתן לשבת ולשאוב מידע ולעשות הפעלות. כל האגף הזה מתאים מאוד גם לילדים, שמוצאים בו עניין רב. יש רק בעיה אחת: אין מילה באנגלית.

האגף השני מוקדש להיסטוריה ולארכיאולוגיה של סלובניה החל מהפרה-היסטוריה, עבור דרך התקופות השונות, בעיקר הרומית, המאה החמישית, ראשית הנצרות וימי הביניים. הרבה מאוד ממצאים נשלו מנהר לובליאניצה. מתברר שנהגו בטקסים פולחניים שונים להשליך חפצים לתוך המים, והנהר מהווה מקור בלתי נדלה של חפצים עתיקים שנשתמרו בשלמותם. ממצא מרתק ביותר הוא סירה באורך של תשעה מטרים, עשויה כולה מגזע עץ אחד, ללא חיזוקים ותוספות, מהמאה התשיעית לפנה”ס.

חדר שלם מוקדש לספורטאי הסלובני הראשון שזכה במדליה אולימפית, הוא הסייף רודולף צווטקו באולימפיאדת ברלין 1936.

המבנה כולו מרשים מאוד מבחינה ארכיטקטונית גם בחיצוניותו וגם בתוכו. מצידו הימני של הבניין יש אגף פתוח מוקף בקירות זכוכית, שבו מוצגים ממצאים רומיים יפים. בחזית הבניין גן יפה, ובמרכזו ניצב פסלו של ולווסור (Valvasor), המדען ואיש האשכולות הסלובני (1641-1693). צריך לקחת בחשבון שהביקור במוזיאון יארך שעתיים עד שלוש.

שעות פתיחה

ימים ג’ – א’ בשעות 10:00 – 18:00.

מחירי כניסה למוזיאון הלאומי לובליאנה

הכניסה חופשית בכל יום א’ הראשון של החודש, ולמחזיקי כרטיס Ljubljana Card.
כתובת
Muzejska 1

צילום תמונת המקום: Michael R Perry

דרגו את הפוסט post
Back to top button